En nylig endring i støttetilbudet til nullutslippsmaskiner gjør det svært uforutsigbart for aktører som vil kutte utslipp på norske anleggsplasser. Her er svar på sentrale spørsmål om endringen.
Enova har nylig endret støttetilbudet til utslippsfrie anleggsmaskiner og kjøretøy. Fram til nå har entreprenører kunnet søke om å få inntil 50 % av merkostnaden til nullutslippsmaskiner i støtte. Nå gjøres støtteordningen om til en konkurranse der de som melder inn behov for lavest støttebeløp, vil kunne få støtte. Endringen kom 13. april, og var gjeldende fra samme dato, uten noen overgangsordning.
Hva er den største utfordringen med endringen?
MGF mener at omgjøringen av støtteordningen først og fremst skaper stor uforutsigbarhet for aktører som ønsker å bidra til nullutslipp på norske byggeplasser. Med den nye ordningen vet ikke aktørene om de får støtte, eller hvor mye. Vi frykter at langt færre våger å satse på nullutslippsmaskiner, i et bilde der salget av nullutslippsmaskiner allerede var i kraftig fall.
Det er viktig for samfunnet å redusere utslipp og luftforurensning fra gravemaskiner, hjullastere og dumpere. Beregninger viser at slike motorredskaper står for 8 prosent av CO2-utslippene i Fastlands-Norge – utslipp Norge må kutte for å nå sine klimaforpliktelser.
MGF er en pådriver for økt bruk av nullutslippsmaskiner. Det krever at de som tar i bruk miljøvennlige maskiner ikke taper i konkurransen. Myndighetene må ta legge til rette for forutsigbare støtteordninger for nullutslippsmaskiner, samt at statlige virksomheter og kommuner som kunder stiller krav om bruk av nullutslippsmaskiner.
Hvorfor er det uheldig med konkurranse om midlene?
Støtten fra Enova som gjaldt frem til 13. april i år har vært helt avgjørende for å få til en endring og for å sikre reduserte utslipp. Aktører kunne søke om rettighetsbasert støtte fra en pott, og det ga forutsigbarhet. Med den nye ordningen vet ikke aktørene om eller hvor mye støtte de får. Da kan de ikke kan planlegge hvilke økonomiske investeringer de står foran. For mange aktører i bransjen blir det svært krevende å ta den økonomiske risikoen dette innebærer – og særlig gjelder dette de små aktørene i distriktene.
Hva gjør ordningen uforutsigbar?
I tillegg til at aktørene ikke kan planlegge for hvilket støttebeløp de får, er det uvisst hvilke teknologier Enova kommer til å støtte i de ulike tildelingsrundene. Per nå er det kun kjent at Enova støtter tre kategorier av elektriske gravemaskiner: Batterielektriske minigravere (motoreffekt på 16- 40 kW), store batterielektriske gravemaskiner (motoreffekt 40 kW og oppover) og store kabeldrevne gravemaskiner (motoreffekt 40 kW og oppover). Det er ikke kjent hvilke kategorier en kan søke om støtte til i tildelingsrundene med frist i september og november 2023.
Hva blir konsekvensene for teknologiutviklingen?
Produsentene får ikke mulighet til å vite om det kommer støtte til de som for eksempel vil kjøpe elektriske hjullastere, dumpere eller andre typer nullutslippsmaskiner og -kjøretøy som ikke er omfattet av endringen. En vet heller ikke om det fortsatt blir støtte til elektriske gravemaskiner i høst. Totalt sett begrenser endringen i støtteordningen muligheten til å være pådriver for grønn omstilling, samtidig som den hindrer utviklingen og implementeringen av ny, fremtidsrettet teknologi. Veien er blitt lengre å gå for at vi skal få på plass flere elektriske anleggsmaskiner- og kjøretøy, noe som er helt sentralt for å redusere de åtte prosentene av norske klimagassutslipp som motorredskaper på norske bygg- og anleggsplasser i dag står for.
Hva ønsker MGF at Enova gjør nå?
Vi ønsker at Enova skal lytte til bransjen. Det er flere utilsiktede konsekvenser av denne endringen. Forutsigbare rammevilkår og gode incentiver må være på plass for å sikre omstilling i bygg- og anleggssektoren. Vi har bedt om et møte med Enova for å redegjøre nærmere om våre vurderinger.
Vil dette medføre at det blir solgt færre nullutslippsmaskiner?
år vurdering er at denne endringen vil påvirke salget av nullutslippsmaskiner negativt. Vi har allerede fått flere tilbakemeldinger fra våre medlemmers kunder at de enten stopper, eller utsetter kjøp av nullutslippsmaskiner.